Hakikat Insan
CARA HAKIKAT:
[33] Setelah diketahui demikian maka tidaklah patut disamakan Allah Tuhan yang berkuasa mengawas tiap-tiap diri dan mengetahui akan apa yang telah diusahakan oleh diri-diri itu, (dengan makhluk yang tidak bersifat demikian). Dalam pada itu, mereka yang kafir telah menjadikan beberapa makhluk sebagai sekutu bagi Allah. Katakanlah (wahai Muhammad): Namakanlah kamu akan mereka (yang kamu sembah itu). Atau adakah kamu hendak memberi tahu kepada Allah akan apa yang tidak diketahuiNya di bumi? Atau adakah kamu menamakannya dengan kata-kata yang lahir (sedang pada hakikatnya tidak demikian)? Bahkan sebenarnya telah diperhiaskan oleh Iblis bagi orang-orang yang kafir itu akan kekufuran dan tipu daya mereka (terhadap Islam) dan mereka pula disekat oleh hawa nafsu mereka daripada menurut jalan yang benar dan (ingatlah) sesiapa yang disesatkan oleh Allah (dengan pilihannya yang salah) maka tidak ada sesiapapun yang dapat memberi hidayat petunjuk kepadanya.
Surah Al-A’Rad Ayat:33
2: Hati tidak cenderung kepada harta, berasa cukup dengan apa yang ada dan tidak sayang membantu orang lain dengan harta yang dimilikinya.
3: Bertaubat dengan sebenarnya (taubat nasuha) dan tidak kembali lagi kepada kejahatan.
4: Rohaninya cukup kuat untuk menanggung kesusahan dengan sabar dan bertawakal kepada Allah s.w.t.
5: Kehalusan kerohaniannya membuatnya berasa malu kepada Allah s.w.t dan merendah diri kepada-Nya.
DITERANGI-NYA YANG ZAHIR DENGAN CAHAYA ATHAR DAN DITERANGI-NYA RAHSIA HATI DENGAN NUR SIFAT-NYA. OLEH SEBAB ITU TERBENAM CAHAYA TERANG YANG ZAHIR TETAPI TIDAK TERBENAM CAHAYA KALBU DAN SIR (HATI DAN RAHSIA HATI). BERKATA ORANG BIJAK PANDAI : “ MATAHARI SIANG TERBENAM PADA WAKTU MALAM TETAPI MATAHARI HATI TIDAK TERBENAM.”
ertinya:
CARA HAKIKAT:
1.
MARTABAT TUJUH
1.1 ALAM AHDAH
1.2
ALAM WADAH
1.3
ALAM WAHDIAH
1.4 ALAM ROH
1.5 ALAM MISAL
1.6 ALAM IJSAN
1.7 ALAM INSAN
2. TUJUAN MARTABAT ALAM INSAN
3. DALAM MEMPERKATAKAN MARTABAT ALAM INSAN
4. PROSES MENGEMBALIKAN DIRI
5. NUR, MATA HATI DAN
HATI
6. TANDA KEJAHILAN AHLI HAKIKAT
AMARAN
Dalam pengajian Ilmu Hakikat adalah
dilarang sama sekali mendatangi dan juga pengetahuan ini di sampaikan kepada
Ulama Syarii dan adalah di nasihatkan supaya bertanya, berguru dengan ahli
hakikat lagi makrifat lagi Mursyid.Jangan sesekali kata sesat nescaya sesat itu
akan balik pada diri sendiri yang mengata.!!!
Selain dari cara syariaat dan cara
tarikat,terdapat satu lagi untuk merapatkan hubungan antara hamba dan tuhannya
iaitu cara jalan hakikat.Cara hakikat merupakan cara yang ketiga iaitu satu
cara mendalami ilmu hakikat dengan menyelami dan mengenali diri sendiri, yang
merupakan satu - satu jalan yang di lalui oleh wali - wali Allah, ariffinbillah
dan para - para aulia.
Mereka yang menjalani pengajian ilmu
hakiki ini akan beriktiar dengan tekun dan tabah untuk merapatkan hubungan
dengan dirinya dengan Allah S.W.T.,dengan cara membongkar menyeliki dan
menyaksikan diri sendiri iaitu diri rahsia yang di tanggung oleh dirinya dan
berusaha untuk membentuk dinya menjadi kamil - mukamil.
Bagi mereka yang ingin melalui cara
hakiki ini adalah di nasihatkan terlebih dahulu melalui cara Tarukat dan
berjaya pula membersihkan dirinya dari dari segala bentuk syirik “saghir”,
syirik “khafi” dan dan syirik “jalli.” Mereka hendaklah menjalani perguruan
dengan guru - guru hakiki dan makrifat serta muryid yang mempunyai pengetahuan
yang luas serta mencapai pula ke tahap martabatnya.#Untuk pengetahuan lebih
jelas silalah bertanya dengan guru - guru, makrifat lagi mursyid.
Orang - orang hakiki yang sampai pada
martabatnya bukan saja mulia di sisi Allah malah mendapat pula kemuliannya di
tengah masyarakat. Adalah perlu ditegaskan di sini matlamat akhir pengajian
HAKIKAT adalah untuk megembalikan diri Asal Mu Mula Allah iaitu pada Zahir dan
Batin yakni pada diri zahir dan diri batin pada martabat kemuliaan insan Kamil
mukamil. Tiada sesuatu pun pada dirinya kecuali Allah semata - mata. Dan balik
mu semula Allah.
(Untuk itu pengajian hakikat ini mestilah
ada kesinambungan dengan pengajian Makrifat. Sesungguhnya kata hakikat dan
makrifat dua perkataan yang tidak boleh di pisahkan.)
1.
MARTABAT TUJUH
Dalam memperkatan Alam Tujuh atau
Martabat Tujuh ini, ia tidak lepas dari memperkatakan “Asal Mu Mula Balik
Semula Pada Tuhan” Ini di sandarkan firman Nya yang bermaksud;
“Innalillah Wa inna
ilai-i rajiun.”
Jatuh hujungnya
Asal Mu Allah Balik Mu semula Allah.
Oleh itu disini dua
aspek utama diperkatakan;
1. Asal Kejadian Manusia yang dinyatakan melalui
penjelasan pada Martabat Tujuh Atau Martabat Alam Insan.
2.
Balik Mu semula Allah iaitu memperkatakan persiapan untuk menyerah atau
mengembalikan Diri rahsia yang di kandung oleh jasad sebagaimana asalnya suci
bersih.
Diri Empunya Diri
mentajallikan dirinya dari satu martabat ke satu martabat atau dari satu alam
ke satu satu alam. Dalam kita memperkatakan alam atau Martabat Tujuh atau
Martabat Alam Insan yang dikenali juga Martabat tujuh, terkandung ia di dalam
Surah Al-Ikhlas di dalam Al Quran iaitu dalam menyatakan tentang kewujudan
Allah yang menjadi diri rahsia kepada manusia itu sendiri dan memperkatakan
pada proses pengujudan Allah untuk diterima oleh manusia sebagai diri
rahsianya.
Proses pemindahan
atau Tajalli Zat Allah S.W.T bermula dari Alam Qaibbul-Quyyub, terbentuk diri
zahir dan diri batin manusia ketika ianya mulai bernafas di dalam kandungan ibu
kemudiannya zahir ke dunia iaitu kerana pada martabat Qaibbul-Guyyub adalah
merupakan martabat manusia yang paling tingggi, suci dan inilah martabat yang
benar-benar di redhai oleh Allah S.W.T.
Diri manusia pada
martabat “Insannul-Kamil” adalah sebatang diri yang suci mutlak pada zahir dan
batin,tiada cacat celanya dengan Allah S.W.T. iaitu Tuan Empunya Rahsia.
Lantaran itu Rasul Allah S.A.W pernah menegaskan dalam sabdanya;
“bahawa kelahiran
seseorang kanak-kanak itu dalam keadaan yang suci, tetapi yang mencorakkannya
menjadi kotor adalah ibubapanya”
Jadi ibubapalah
yang mencorakkan sehingga kanak-kanak kotor termasuk masyarakatnya, bangsanya
dan juga negaranya bersekali dengan manusia itu sendiri hanyut mengikut
gelombang godaan hidupnya di dunia ini.
Oleh itu adalah
menjadi tanggungjawab seorang manusia yang ingin kembali menuju jalan kesucian
dan makrifat kepada Tuhannya, selayaknyalah dia mengembalikan dirinya kesuatu
tahap yang dikenali “Kamilul-Kamil” atau di namakan tahap Martabat Alam Insan.
Dalam merkatakan
tingkatan atau martabat pentajallian Allah Tuan Yang Empunya Diri yang menjadi
rahsia manusia ianya melalui tujuh tingkatan.Tingkatan tersebut secara umumnya
seperti di bawah.
1. 1 Ahadah -Alam Lahut -Martabat Zat
1.2 Wahdah-Alam
Jabarut - Martabat Sifat
1.3 Wahdiah-Alam
Wahdiah - Martabat Asma
1.4 Alam
Roh-Alam Malakut -Martabat Afaal
1.5 Alam Misal
- Alam Bapa
1.6 Alam Ijsan-
Alam Ibu
1.7 Alam Insan
- Alam Nyata
MARTABAT TUJUH
1.1 ALAM
AHDAH
Pada memperkatakan Alam Qaibull-Quyyub iaitu pada
martabat Ahdah di mana belum ada sifat, belum ada ada asma’,belum ada afaal dan
belum ada apa-apa lagi iaitu pada Martabat LA TAKYIN, Zat UlHaki telas
menegaskan untuk memperkenalkan DiriNya dan untuk diberi tanggungjawab ini
kepada manusia dan di tajallikanNya DiriNya dari satu peringkat ke peringkat
sampai zahirnya manusia berbadan rohani dan jasmani.
Adapun Martabat Ahdah ini terkandung ia di dalam
Al-Ikhlas pada ayat pertama iaitu{QulhuwallahuAhad), iaitu Sa pada Zat
semata-mata dan inilah dinamakan Martabat Zat. Pada martabat ini diri Empunya
Diri (Zat Ulhaki)Tuhan RabbulJalal adalah dengan dia semata-mata iaitu di
namakan juga Diri Sendiri. Tidak ada permulaan dan tiada akhirnya iaitu Wujud
Hakiki Lagi Khodim
Pada masa ini tida sifat,tida Asma dan tida Afa’al dan
tiada apa-apa pun kecuali Zat Mutlak semata-mata maka berdirilah Zat itu dengan
Dia semata-mata dai dalam keadaan ini dinamakan AINUL KAFFUR dan diri zat
dinamakan Ahdah jua atau di namakan KUNNAH ZAT.
1.2 ALAM
WADAH
Alam Wahdah merupakan peringkat kedua dalam proses
pentajalliannya diri Empunya Diri telah mentajallikan diri ke suatu martabat
sifat iaitu “La Tak Yin Sani” - sabit nyata yang pertama atau disebut juga
martabat noktah mutlak iaitu ada permulaannyan.
Martabat ini di namakan martabat noktah mutlak atau
dipanggil juga Sifat Muhammadiah. Juga pada menyatakan martabat ini dinamakan
martabat ini Martabat Wahdah yang terkandung ia pada ayat “Allahus Shomad”
iaitu tempatnya Zat Allah tiada terselindung sedikit pun meliputi 7 petala
langit dan 7 bumi.
Pada peringkat ini Zat Allah Taala mulai bersifat.
SifatNya itu adalah sifat batin jauh dari Nyata dan boleh di umpamakan sepohon
pokok besar yang subur yang masih di dalam dalam biji , tetapi ia telah
wujud,tdadak nyata, tetapi nyata sebab itulah ia di namakan Sabit Nyata Pertama
martabat La Takyin Awwal iaitu keadaan nyata tetapi tidak nyata(wujud pada
Allah) tetapi tidak zahir
Maka pada peringkat ini tuan Empunya Diri tidak lagi
Beras’ma dan di peringkat ini terkumpul Zat Mutlak dan Sifat Batin. Maka di
saat ini tidaklah berbau, belum ada rasa, belum nyata di dalam nyata iaitu di
dalam keadaan apa yang di kenali ROH-ADDHAFI.Pada peringkat ni sebenarnya pada
Hakiki Sifat.(Kesempurnaan Sifat) Zat Al Haq yang di tajallikannya itu telah
sempurna cukup lengkap segala-gala. Ianya terhimpunan dan tersembunyi di
samping telah zahir pada hakikinya.
1.3 ALAM
WAHDIAH
Pada peringkat ketiga setelah tajalli akan dirinya
pada peringkat “La takyin Awal”, maka Empunya Diri kepada Diri rahsia manusia
ini, mentajallikan pula diriNya ke satu martabat As’ma yak ini pada martabat
segala Nama dan dinamakan martabat (Muhammad Munfasal) iaitu keadaan terhimpun
lagi bercerai - cerai atau di namakan “Hakikat Insan.”
Martabat ini terkandung ia didalam “Lam yalidd” iaitu
Sifat Khodim lagi Baqa, tatkala menilik wujud Allah. Pada martabat ini keadaan
tubuh diri rahsia pada masa ini telah terhimpun pada hakikinya Zat, Sifat Batin
dan Asma Batin. Apa yang dikatakan berhimpun lagi bercerai-cerai kerana pada
peringkat ini sudah dapat di tentukan bangsa masing - masing tetapi pada masa
ini ianya belum zahir lagi di dalam Ilmu Allah Iaitu dalam keadaan “Ainul
Sabithaah”. Ertinya sesuatu keadaan yang tetap dalam rahsia Allah, belum
terzahir, malah untuk mencium baunya pun belum dapat lagi. Din amakan juga martabat ini wujud Ardhofi dan
martabat wujud Am kerana wujud di dalam sekelian bangsa dan wujudnya
bersandarkan Zat Allah Dan Ilmu Allah.
Pada peringkat ini juga telah terbentuk diri rahsia
Allah dalam hakiki dalam batin iaitu bolehlah dikatakan juga roh di dalam roh
iaitu pada menyatakan Nyata tetapi Tetap Tidak Nyata.
1.4 ALAM
ROH
Pada peringkat ke empat di dalam Empunya Diri, Dia
menyatakan, mengolahkan diriNya untuk membentuk satu batang tubuh halus yang
dinamaka roh. Jadi pada peringkat ini dinamakan Martabat Roh pada Alam
Roh.Tubuh ini merupakan tubuh batin hakiki manusia dimana batin ini sudah nyata
Zatnya, Sifatnya dan Afa’alnya.Ianya menjadi sempurna, cukup lengkap seluruh
anggota - anggota batinnya, tida cacat, tiada cela dan keadaan ini dinamakan
(Alam Khorijah) iaitu Nyata lagi zahir pada hakiki daripada Ilmu Allah. Tubuh
ini dinamakan ia “Jisim Latiff” iaitu satu batang tubuh yang liut lagi halus.
Ianya tidak akan mengalami cacat cela dan tidak mengalami suka, duka, sakit,
menangis,asyik dan hancur binasa dan inilah yang dinamakan “KholidTullah.”
Pada martabat ini terkandung ia di dalam “Walam
Yalidd”. Dan berdirilah ia dengan diri tajalli Allah dan hiduplah ia buat
selama-lamanya. Inilah yang dinamakan keadaan Tubuh Hakikat Insan yang
mempunyai awal tiada kesudahannya, dialah yang sebenarnyanya dinamakan Diri
Nyata Hakiki Rahsia Allah dalam Diri Manusia.
1.5 ALAM
MISAL
Alam Misal adalah peringkat ke lima dalam proses
pentajallian Empunya Diri dalam menyatakan rahsia diriNya untuk di tanggung
oleh manusia. Untuk menyatakan dirinya Allah S.W.T., terus menyatakan diriNya
melalui diri rahsiaNya dengan lebih nyata dengan membawa diri rahsiaNya untuk
di kandung pula oleh bapa iaitu dinamakan Alam Misal.
Untuk menjelaskan lagi Alam Misal ini adalah dimana
unsur rohani iaitu diri rahsia Allah belum bercamtum dengan badan kebendaan.
Alam misal jenis ini berada di Alam Malakut. Ia merupakan peralihan daripada
alam Arwah (alam Roh) menuju ke alam Nasut maka itu dinamakan ia Alam Misal di
mana proses peryataan ini ,pengujudan Allah pada martabat ini belum zahir,
tetapi Nyata dalam tidak Nyata.
Diri rahsia Allah pada martabat Wujud Allah ini mulai
di tajallikan kepada ubun - ubun bapa, iaitu permidahan dari alam roh ke alam
Bapa (misal).
Alam Misal ini terkandung ia di dalam “Walam
yakullahu” dalam surah Al-Ikhlas iaitu dalam keadaan tidak boleh di bagaikan.
Dan seterusnya menjadi “DI”, “Wadi”, “Mani” yang kemudiannya di salurkan ke
satu tempat yang bersekutu di antara diri rahsia batin (roh) dengan diri kasar
Hakiki di dalam tempat yang dinamakan rahim ibu.Maka terbentuklah apa yang di
katakan “Maknikam” ketika berlakunya bersetubuhan diantara laki-laki dengan
perempuan (Ibu dan Bapa)
Perlu diingat tubuh rahsia pada masa ini tetap hidup
sebagaimana awalnya tetapi di dalam keadaan rupa yang elok dan tidak binasa dan
belum lagi zahir. Dan ia tetap hidup tidak mengenal ia akan mati.
1.6 ALAM
IJSAN
Pada peringkat ke enam, selepas sahaja rahsia diri
Allah pada Alam Misal yang di kandung oleh bapa , maka berpindah pula diri
rahsia ini melalui “Mani” Bapa ke dalam Rahim Ibu dan inilah dinamakan Alam
Ijsan.
Pada martabat ini dinamakan ia pada martabat
“InssanulKamil” iaitu batang diri rahsia Allah telahpun diKamilkan dengan kata
diri manusia, dan akhirnya ia menjadi “KamilulKamil”. Iaitu menjadi satu pada
zahirnya kedua-dua badan rohani dan jasmani. dan kemudian lahirlah seoarang
insan melalui faraj ibu dan sesungguhnya martabat kanak - kanak yang baru
dilahirkan itu adalah yang paling suci yang dinamakan “InnsanulKamil”.
Pada
martabat ini terkandung ia di dalam “Kuffuan” iaitu bersekutu dalam keadaan
“KamilulKamil dan nyawa pun di masukkan dalam tubuh manusia.
Selepas cukup tempuhnya dan ketkanya maka diri rahsia
Allah yang menjadi “KamilulKamil” itu di lahirkan dari perut ibunya, maka di
saat ini sampailah ia Martabat Alam Insan.
1.7 ALAM
INSAN
Pada alam ke tujuh iaitu alam Insan ini terkandung ia
di dalam “Ahad” iaitu sa (satu). Di dalam keadaan ini, maka berkumpullah
seluruh proses pengujudan dan peryataan diri rahsia Allah S.W.T. di dalam tubuh
badan Insan yang mulai bernafas dan di lahirkan ke Alam Maya yang Fana ini.
Maka pada alam Insan ini dapatlah di katakan satu alam yang mengumpul seluruh
proses pentajallian diri rahsia Allah dan pengumpulan seluruh alam-alam yang di
tempuhi dari satu peringkat ke satu peringkat dan dari satu martbat ke satu
martabat.
Oleh kerana ia merupakan satu perkumpulan seluruh alam
- alam lain, maka mulai alam maya yang fana ini, bermulalah tugas manusia untuk
menggembalikan balik diri rahsia Allah itu kepada Tuan Empunya Diri dan proses
penyerahan kembali rahsia Allah ini hendaklah bermulah dari alam Maya ini
lantaran itu persiapan untuk balik kembali asalnya mula kembali mu semula
hendaklah disegerakan tanpa berlengah - lengah lagi.
2. TUJUAN MARTABAT ALAM INSAN
2.1 Ada pun
tujuan utama pengkajian dan keyakinan Martabat Alam Insan ini;
2.2 “bertujuan memahami dan memegang satu
keyakinan Mutlak bahawa diri kita
ini sebenar - benarnya bukanlah diri kita ,
tetapi kembalikan semula asalnya Tuhan.”
2.3 Dengan kata
lain untuk memperpanjangkan kajian, kita
juga dapat mengetahui pada hakikatnya dari mana asal mula diri kita sebenarnya hinggalah kita
zahir di alam maya ini.
2.4 Dalam pada itu dapat pula kita mengetahui pada hakikatnya kemana diri kita harus kembali dan:
2.5 Apakah tujuan sebenar diri kita di zahirkan.
3.0 DALAM MEMPERKATAKAN MARTABAT ALAM INSAN
Dengan
memahami Martabat Alam Insan ini , maka sudah pastilah kita
dapat mengetahui bahawa diri kita
ini adalah SifatNya Allah Taala semata-mata. Diri sifat yang di tajallikan bagi
menyatakan SifatNya Sendiri yakni pada Alam saghir dan Alam Kabir.Dan Allah
Taala Memuji DiriNya dengan Asma’Nya Sendiri dan Allah Taala menguji DiriNya
Sendiri dengan Afa’alNya Sendiri.
Dalam
memperkatakan Martabat Alam Insan kita
memperkatakan diri kita sendiri.
Diri kita daripada Sifat Tuhan yang
berasal daripada Qaibull-Quyyub (Martabat Ahdah) iaitu pada martabat Zat
hinggalah zahir kita bersifat dengan
sifat bangsa Muhammad. Oleh yang demikian wujud atau zahirnya kita ini bukan sekali-kali diri kita , tetapi sebenarnyadiri kita
ini adalah penyata kepada diri Tuhan semesta alam semata-mata.
Seperti
FirmanNya:
‘INNALILLA WAINNA ILAII RAJIUN’
Yang
bermaksud; “Sesungguhnya diri mu itu Allah (Tuhan Asal Diri Mu) dan hendaklah
kamu pulang menjadi Tuhan kembali”.
Setelah
mengetahui dan memahami secara jelas lagi terang bahawa asal kita ini adalah Tuhan pada Martabat ahdah dan
NyataNya kita sebagai SifatNya pada
Martabat Alam Insan dan pada Alam Insan inilah kita
memulakan langkah untuk mensucikan sifat diri kita
ini pada martabat Sifat kepada Martabat Tuhan kembali iaitu asal mula diri kita sendiri atau Martabat Zat.
SEsungguhnya
Allah S.W.T diri kita pada Martabat
Ahdah menyatakan diriNya dengan SifatNya Sendiri dan memuji SifatNya Sendiri
dengan AsmaNya Sendiri serta menguji SifatNya dengan afa’alNya Sendiri.
Sesungguhnya tiada sesuatu sebenarnya pada diri kita
kecuali diri Sifat Allah,Tuhan semesta semata - mata.
4.0 PROSES MENGEMBALIKAN DIRI
Dalam
proses menyucikan diri dan mengembalikan rahsia kepada Tuan Empunya Rahsia,
maka manusia itu semestinya mempertingkatkan kesuciannya sampai ke peringkat
asal kejadian rahsia Allah Taala.
Manusia
ini sebenarnya mesti menerokai dan melalui daripada Alam Insan pada nafsu
amarah ke Martabat Zat iaitu nafsu Kamaliah iaitu makam “Izzatul-Ahdah”.
Lantaran itulah tugas manusia semestinya mengenal hakikat diri ini lalu balik
untuk mengembalikan amanah Allah S.W.T. tersebut sebagaimana mula proses
penerimaan amanahnya pada peringkat awalnya.
Sesunggunya
Allah dalam mengenalkan diriNya melalui lidah dan hati manusia, maka Dia telah
mentajallikan DiriNya menjadi rahsia kepada diri manusia. Sebagaimana
diperkatakan dalam hadis Qudsi;
“AL
INSANUL SIRRUHU WA ANA SIRRUHU”
Maksudnya;
“Manusia itu adalah rahsiaKu dan aku adalah rahsia manusia itu sendiri”.
Mengenai
martabat pengujudan diri rahsia Allah S.W.t.atau di kenali juga Martabat Tujuh,
itu terbahagi ia kepada 7 Alam;
Ke
tujuh-tujuh martabat atau alam ini terkandung ia di dalam surah -Al Ikhlas
QulhuwallahuAhad
- Ahdah
Allahushomad
- Wahdah
Lamyalidd
- Wahdiah
Walamyuladd
- Alam Roh (Alam Malakut)
Walamyakullahu
- Alam Misal (Alam Bapa)
Kuffuan
- Alam Ijsan
Ahad>
- Alam Insan
Seperti
FirmanNya lagi dalam Al- Quran
[33] Setelah diketahui demikian maka tidaklah patut disamakan Allah Tuhan yang berkuasa mengawas tiap-tiap diri dan mengetahui akan apa yang telah diusahakan oleh diri-diri itu, (dengan makhluk yang tidak bersifat demikian). Dalam pada itu, mereka yang kafir telah menjadikan beberapa makhluk sebagai sekutu bagi Allah. Katakanlah (wahai Muhammad): Namakanlah kamu akan mereka (yang kamu sembah itu). Atau adakah kamu hendak memberi tahu kepada Allah akan apa yang tidak diketahuiNya di bumi? Atau adakah kamu menamakannya dengan kata-kata yang lahir (sedang pada hakikatnya tidak demikian)? Bahkan sebenarnya telah diperhiaskan oleh Iblis bagi orang-orang yang kafir itu akan kekufuran dan tipu daya mereka (terhadap Islam) dan mereka pula disekat oleh hawa nafsu mereka daripada menurut jalan yang benar dan (ingatlah) sesiapa yang disesatkan oleh Allah (dengan pilihannya yang salah) maka tidak ada sesiapapun yang dapat memberi hidayat petunjuk kepadanya.
Surah Al-A’Rad Ayat:33
5.0 NUR, MATA HATI DAN HATI
NUR-NUR
ILAHI ADALAH KENDERAAN HATI DAN RAHSIA HATI. NUR ITU IALAH TENTERA HATI,
SEBAGAIMANA KEGELAPAN ADALAH TENTERA NAFSU. JIKA ALLAH S.W.T MAHU MENOLONG HAMBA-NYA
MAKA DIBANTU DENGAN TENTERA ANWAR (NUR-NUR) DAN DIHENTIKAN BEKALAN KEGELAPAN.
NUR ITU BAGINYA MENERANGI (MEMBUKA TUTUPAN), MATA HATI ITU BAGINYA MENGHAKIMKAN
DAN HATI ITU BAGINYA MENGHADAP ATAU MEMBELAKANG.
Allah
s.w.t hanya boleh dikenal jika Dia sendiri mahu Dia dikenali. Jika Dia mahu
memperkenalkan Diri-Nya kepada hamba-Nya maka hati hamba itu akan dipersiapkan
dengan mengurniakannya warid. Hati hamba diterangi dengan Nur-Nya. Tidak
mungkin mencapai Allah s.w.t tanpa dorongan yang kuat dari Nur-Nya. Nur-Nya
adalah kenderaan bagi hati untuk sampai ke Hadrat-Nya. Hati adalah umpama badan
dan roh adalah nyawanya. Roh pula berkait dengan Allah s.w.t dan perkaita n itu dinamakan as-Sir (Rahsia). Roh menjadi
nyawa kepada hati dan Sir menjadi nyawa kepada roh. Boleh juga dikatakan bahawa
hakikat kepada hati adalah roh dan hakikat kepada roh adalah Sir. Sir atau
Rahsia yang sampai kepada Allah s.w.t dan Sir yang masuk ke Hadrat-Nya. Sir
yang mengenal Allah s.w.t. Sir adalah hakikat kepada sekalian yang maujud.
Nur
Ilahi menerangi hati, roh dan Sir. Nur Ilahi membuka bidang hakikat-hakikat.
Amal dan ilmu tidak mampu menyingkap rahsia hakikat-hakikat. Nur Ilahi yang
berperanan menyingkap tabir hakikat. Orang yang mengambil hakikat dari
buku-buku atau dari ucapan orang lain, bukanlah hakikat sebenar yang
ditemuinya, tetapi hanyalah sangkaan dan khayalan semata-mata. Jika mahu
mencapai hakikat perlulah mengamalkan wirid sebagai pembersih hati. Kemudian
bersabar menanti sambil terus juga berwirid. Sekiranya Allah s.w.t kehendaki
warid akan didatangkan-Nya kepada hati yang asyik dengan wirid itu. Itulah
kejayaan yang besar boleh dicapai oleh seseorang hamba semasa hidupnya di dunia
ini.
Alam
ini pada hakikatnya adalah gelap. Alam menjadi terang kerana ada kenyataan Allah
s.w.t padanya. Misalkan kita berdiri
di atas puncak sebuah bukit pada waktu malam yang gelap gelita . Apa yang dapat dilihat hanyalah kegelapan.
Apabila hari siang, matahari menyinarkan sinarnya, kelihatanlah tumbuh-tumbuhan
dan haiwan yang menghuni bukit itu. Kewujudan di atas bukit itu menjadi nyata
kerana diterangi oleh cahaya matahari. Cahaya menzahirkan kewujudan dan gelap
pula membungkusnya. Jika kegelapan hanya sedikit maka kewujudan kelihatan
samar. Sekiranya kegelapan itu tebal maka kewujudan tidak kelihatan lagi. Hanya
cahaya yang dapat menzahirkan kewujudan, kerana cahaya dapat menghalau
kegelapan. Jika cahaya matahari dapat menghalau kegelapan yang menutupi
benda-benda alam yang nyata, maka cahaya Nur Ilahi pula dapat menghalau
kegelapan yang menutup hakikat-hakikat yang ghaib. Mata di kepala melihat
benda-benda alam dan mata hati melihat kepada hakikat-hakikat.
Banyaknya benda
alam yang dilihat oleh mata kerana banyaknya cermin yang membalikkan cahaya
matahari, sedangkan cahaya hanya satu jenis sahaja dan datangnya dari matahari
yang satu jua. Begitu juga halnya pandangan mata hati. Mata hati melihat
banyaknya hakikat kerana banyaknya cermin hakikat yang membalikkan cahaya Nur
Ilahi, sedangkan Nur Ilahi datangnya dari nur yang satu yang bersumberkan Zat
Yang Maha Esa.
Kegelapan yang menutupi mata
hati menyebabkan hati terpisah daripada kebenaran. Hatilah yang tertutup
sedangkan kebenaran tidak tertutup. Dalil atau bukti yang dicari bukanlah untuk
menyatakan kebenaran tetapi adalah untuk mengeluarkan hati dari lembah
kegelapan kepada cahaya yang terang benderang bagi melihat kebenaran yang
sememangnya tersedia ada, bukan mencari kebenaran baharu. Cahayalah yang
menerangi atau membuka tutupan hati. Nur Ilahi adalah cahaya yang menerangi
hati dan mengeluarkannya dari kegelapan serta membawanya menyaksikan sesuatu
dalam keadaannya yang asli.
Apabila Nur Ilahi sudah membuka tutupan dan cahaya
terang telah bersinar maka mata hati dapat memandang kebenaran dan keaslian
yang selama ini disembunyikan oleh alam nyata. Bertambah terang cahaya Nur
Ilahi yang diterima oleh hati bertambah jelas kebenaran yang dapat dilihatnya.
Pengetahuan yang diperolehi melalui pandangan mata hati yang bersuluhkan Nur
Ilahi dinamakan ilmu laduni atau ilmu yang diterima dari Allah s.w.t secara
langsung. Kekuatan ilmu yang diperolehi bergantung kepada kekuatan hati
menerima cahaya Nur Ilahi.
Murid
yang masih pada peringkat permulaan hatinya belum cukup bersih, maka cahaya Nur
Ilahi yang diperolehinya tidak begitu terang. Oleh itu ilmu laduni yang
diperolehinya masih belum mencapai peringkat yang halus-halus. Pada tahap ini
hati boleh mengalami kekeliruan. Kadang-kadang hati menghadap kepada yang
kurang benar dengan membelakangkan yang lebih benar. Orang yang pada peringkat
ini perlu mendapatkan penjelasan daripada ahli makrifat yang lebih arif.
Apabila hatinya semakin bersih cahaya Nur Ilahi semakin bersinar meneranginya
dan dia mendapat ilmu yang lebih jelas. Lalu hatinya menghadap kepada yang
lebih benar, sehinggalah dia menemui kebenaran hakiki.
TERBUKA
MATA HATI MEMPERLIHATKAN KEPADA KAMU AKAN HAMPIRNYA ALLAH S.W.T. PENYAKSIAN
MATA HATI MEMPERLIHATKAN KEPADA KAMU AKAN KETIADAAN KAMU DI SAMPING WUJUD ALLAH
S.W.T. PENYAKSIAN HAKIKI MATA HATI MEMPERLIHATKAN KEPADA KAMU HANYA ALLAH YANG
WUJUD, TIDAK TERLIHAT LAGI KETIADAAN KAMU DAN WUJUD KAMU.
Apabila
hati sudah menjadi bersih maka hati akan menyinarkan cahayanya. Cahaya hati ini
dinamakan Nur Kalbu. Ia akan menerangi akal lalu akal dapat memikirkan dan
merenungi tentang hal-hal ketuhanan yang menguasai alam dan juga dirinya
sendiri. Renungan akal terhadap dirinya sendiri membuatnya menyedari akan
perjalanan hal-hal ketuhanan yang menguasai dirinya.
Kesedaran ini membuatnya
merasakan dengan mendalam betapa hampirnya Allah s.w.t dengannya. Lahirlah di
dalam hati nuraninya perasaan bahawa Allah s.w.t sentiasa mengawasinya. Allah
s.w.t melihat segala gerak-gerinya, mendengar pertuturannya dan mengetahui
bisikan hatinya. Jadilah dia seorang Mukmin yang cermat dan berwaspada.
Di
antara sifat yang dimiliki oleh orang yang sampai kepada martabat Mukmin ialah:
1:
Cermat dalam pelaksanaan hukum Allah s.w.t.
2: Hati tidak cenderung kepada harta, berasa cukup dengan apa yang ada dan tidak sayang membantu orang lain dengan harta yang dimilikinya.
3: Bertaubat dengan sebenarnya (taubat nasuha) dan tidak kembali lagi kepada kejahatan.
4: Rohaninya cukup kuat untuk menanggung kesusahan dengan sabar dan bertawakal kepada Allah s.w.t.
5: Kehalusan kerohaniannya membuatnya berasa malu kepada Allah s.w.t dan merendah diri kepada-Nya.
Orang
Mukmin yang taat kepada Allah s.w.t, kuat melakukan ibadat, akan meningkatlah
kekuatan rohaninya. Dia akan kuat melakukan tajrid iaitu menyerahkan urusan
kehidupannya kepada Allah s.w.t. Dia tidak lagi khuatir terhadap sesuatu yang
menimpanya, walaupun bala yang besar. Dia tidak lagi meletakkan pergantungan
kepada sesama makhluk. Hatinya telah teguh dengan perasaan reda terhadap apa
jua yang ditentukan Allah s.w.t untuknya. Bala tidak lagi menggugat imannya dan
nikmat tidak lagi menggelincirkannya. Baginya bala dan nikmat adalah sama iaitu
takdir yang Allah s.w.t tentukan untuknya. Apa yang Allah s.w.t takdirkan
itulah yang paling baik. Orang yang seperti ini sentiasa di dalam penjagaan
Allah s.w.t kerana dia telah menyerahkan dirinya kepada Allah s.w.t. Allah
s.w.t kurniakan kepadanya keupayaan untuk melihat dengan mata hati dan
bertindak melalui Petunjuk Laduni, tidak lagi melalui fikiran, kehendak diri
sendiri atau angan-angan. Pandangan mata hati kepada hal ketuhanan memberi
kesan kepada hatinya (kalbu). Dia mengalami suasana yang menyebabkan dia
menafikan kewujudan dirinya dan diisbatkannya kepada Wujud Allah s.w.t. Suasana
ini timbul akibat hakikat ketuhanan yang dialami oleh hati.. Dia berasa
benar-benar akan keesaan Allah s.w.t bukan sekadar mempercayainya.
Pengalaman
tentang hakikat dikatakan memandang dengan mata hati. Mata hati melihat atau menyaksikan keesaan Allah s.w.t
dan hati merasakan akan keadaan keesaan itu. Mata hati hanya melihat kepada
Wujud Allah s.w.t, tidak lagi melihat kepada wujud dirinya. Orang yang di dalam
suasana seperti ini telah berpisah dari sifat-sifat kemanusiaan. Dalam
berkeadaan demikian dia tidak lagi mengendahkan peraturan masyarakat. Dia hanya
mementingkan soal perhubungannya dengan Allah s.w.t. Soal duniawi seperti
makan, minum, pakaian dan pergaulan tidak lagi mendapat perhatiannya.
Kelakuannya boleh menyebabkan orang ramai menyangka dia sudah gila. Orang yang
mencapai peringkat ini dikatakan mencapai makam tauhid sifat. Hatinya jelas
merasakan bahawa tidak ada yang berkuasa melainkan Allah s.w.t dan segala
sesuatu datangnya dari Allah s.w.t.
Rohani
manusia melalui beberapa peningkatan dalam proses mengenal Tuhan. Pada tahap
pertama terbuka mata hati dan Nur Kalbu memancar menerangi akalnya. Seorang
Mukmin yang akalnya diterangi Nur Kalbu akan melihat betapa hampirnya Allah
s.w.t. Dia melihat dengan ilmunya dan mendapat keyakinan yang dinamakan ilmul
yaqin. Ilmu berhenti di situ. Pada tahap keduanya mata hati yang terbuka sudah
boleh melihat. Dia tidak lagi
melihat dengan mata ilmu tetapi melihat dengan mata hati. Keupayaan mata hati
memandang itu dinamakan kasyaf. Kasyaf melahirkan pengenalan atau makrifat.
Seseorang yang berada di dalam makam makrifat dan mendapat keyakinan melalui
kasyaf dikatakan memperolehi keyakinan yang dinamakan ainul yaqin. Pada tahap
ainul yaqin makrifatnya ghaib dan dia juga ghaib dari dirinya sendiri. Maksud
ghaib di sini adalah hilang perhatian dan kesedaran terhadap sesuatu perkara..
Beginilah hukum makrifat yang berlaku.
Makrifat
lebih tinggi nilainya dari ilmu pengetahuan. Ilmu pengetahuan adalah pencapaian
terhadap persoalan yang terpecah-pecah bidangnya. Makrifat pula adalah hasil
pencapaian terhadap hakikat-hakikat yang menyeluruh iaitu hakikat kepada hakikat-hakikat.
Tetapi, penyaksian mata hati jauh lebih tinggi dari ilmu dan makrifat kerana
penyaksian itu adalah hasil dari kemahuan keras dan perjuangan yang gigih
disertai dengan upaya hati dan pengalaman. Penyaksian(shahadul Haq) adalah
setinggi-tinggi keyakinan. Penyaksian yang paling tinggi ialah penyaksian
hakiki oleh mata hati atau penyaksian yang haq. Ia merupakan keyakinan yang
paling tinggi dan dinamakan haqqul yaqin. Pada tahap penyaksian hakiki mata
hati, mata hati tidak lagi melihat kepada ketiadaan dirinya atau kewujudan
dirinya, tetapi Allah s.w.t dilihat dalam segala sesuatu, segala kejadian,
dalam diam dan dalam tutur-kata. Penyaksian hakiki mata hati melihat-Nya tanpa
dinding penutup antara kita
dengan-Nya. Tiada lagi antara atau ruang antara kita
dengan Dia.
Dia
berfirman:
“Dan
Ia (Allah) tetap bersama-sama kamu di mana sahaja kamu berada.”
( Ayat 4 : Surah al-Hadiid)
( Ayat 4 : Surah al-Hadiid)
Dia
tidak terpisah dari kamu. Penyaksian yang hakiki ialah melihat Allah s.w.t
dalam segala sesuatu dan pada setiap waktu. Pandangannya terhadap makhluk tidak
menutup pandangannya terhadap Allah s.w.t. Inilah makam keteguhan yang dipenuhi
oleh ketenangan serta kedamaian yang sejati dan tidak berubah-ubah, bernaung di
bawah payung Yang Maha Agung dan Ketetapan Yang Teguh. Pada penyaksian yang
hakiki tiada lagi ucapan, tiada bahasa, tiada ibarat, tiada ilmu, tiada
makrifat, tiada pendengaran, tiada kesedaran, tiada hijab dan semuanya sudah
tiada. Tabir hijab telah tersingkap, maka Dia dipandang tanpa ibarat, tanpa
huruf, tanpa abjad. Allah s.w.t dipandang dengan mata keyakinan bukan dengan
mata zahir atau mata ilmu atau kasyaf. Yakin, semata-mata yakin bahawa Dia yang
dipandang sekalipun tidak ada sesuatu pengetahuan untuk dicerita kan dan tidak ada sesuatu pengenalan untuk dipamerkan.
Orang
yang memperolehi haqqul yaqin berada dalam suasana hatinya kekal bersama-sama
Allah s.w.t pada setiap ketika, setiap ruang dan setiap keadaan. Dia kembali
kepada kehidupan seperti manusia biasa dengan suasana hati yang demikian, di
mana mata hatinya sentiasa menyaksikan Yang Hakiki. Allah s.w.t dilihat dalam
dua perkara yang berlawanan dengan sekali pandang. Dia melihat Allah s.w.t pada
orang yang membunuh dan orang yang kena bunuh. Dia melihat Allah s.w.t yang
menghidupkan dan mematikan, menaikkan dan menjatuhkan, menggerakkan dan
mendiamkan. Tiada lagi perkaita nnya
dengan kewujudan atau ketidakwujudan dirinya. Wujud Allah Esa, Allah s.w.t
meliputi segala sesuatu.
6.0 TANDA KEJAHILAN AHLI HAKIKAT
JIKA
KAMU MELIHAT SESEORANG (AHLI HAKIKAT) MENJAWAB SETIAP PERTANYAAN DAN
MENERANGKAN SETIAP PENGLIHATAN (MATA HATI) DAN MENCERITAKAN SETIAP YANG
DIKETAHUINYA, MAKA KETAHUILAH BAHAWA YANG DEMIKIAN ITU ADALAH TANDA
KEJAHILANNYA.
Manusia
digesa supaya menggunakan akal fikirannya untuk mengkaji tentang kejadian-kejadian
alam maya ciptaan Tuhan Maha Pencipta. Semakin mendalam pengetahuan tentang
ciptaan Allah s.w.t, semakin kelihatan kebesaran dan keagungan-Nya. Bertambah
pula keinsafan tentang kelemahan yang ada pada diri manusia terutamanya dalam
menghuraikan hal ketuhanan. Ilmu pengetahuan yang mahir dalam perbahasan
tentang makhluk menjadi tidak bermaya apabila mencuba menyingkap Rahsia-rahsia
ketuhanan. Bila mengakui akan kejahilan dirinya seseorang itu menyerahkan
dirinya dengan beriman kepada Allah s.w.t. Penyerahan ini dinamakan aslim dan
orang yang berbuat demikian dinamakan orang Islam. Orang yang beriman tidak
membahaskan tentang Allah s.w.t kerana mereka mengakui kelemahan akal dalam
bidang tersebut.
Bidang
yang tidak dapat diterokai oleh akal masih mampu dijangkau oleh hati. Hati yang
suci bersih mengeluarkan cahayanya yang dinamakan Nur Kalbu. Nur Kalbu
menerangi akal dan bersuluhkan cahaya Nur Kalbu ini, akal dapat menyambung
kembali perjalanannya dari ‘stesen’ ia telah berhenti. Perjalanan akal yang
diterangi oleh cahaya Nur Kalbu mampu menyingkap perkara-perkara yang ghaib dan
beriman dengannya walaupun akal manusia umum menafikannya.
Terdapat
perbezaan yang besar antara akal biasa dengan akal yang diterangi oleh nur.
Akal biasa beriman kepada Allah s.w.t berdasarkan dalil-dalil yang nyata dan
logik. Akal yang beserta nur mampu menyelami di bawah atau di sebalik yang
nyata iaitu perkara ghaib, dan beriman kepada Allah s.w.t berdasarkan
pengalaman tentang perkara-perkara ghaib. Walaupun perkara ghaib itu tidak
dapat diterima oleh akal biasa, tetapi akal yang bersuluhkan nur tidak sedikit
pun ragu-ragu terhadapnya. Pengetahuan yang terhasil dari cetusan atau tindakan
nur ini dinamakan ilmu hakikat, ilmu ghaib, ilmu Rabbani atau ilmu laduni. Walau
apa pun istilah yang digunakan, ia adalah pengetahuan tentang ketuhanan yang
didapati dengan cara mengalami sendiri tentang hal-hal ketuhanan, bukan menurut
perkataan orang lain, dan juga bukan menurut sangkaannya sendiri.
Hatilah
yang mengalami hal-hal tersebut dan pengalaman ini dinamakan pengalaman rasa,
zauk atau hakikat. Apa yang dialami oleh hati tidak dapat dilukiskan atau
dibahasakan. Lukisan dan bahasa hanya sekadar menggerakkan pemahaman sedangkan
hal yang sebenar jauh berbeza. Jika hal pengalaman hati dipegang pada lukisan
dan bahasa ibarat, maka seseorang itu akan menjadi keliru. Jika lukisan dan
simbol diiktikadkan sebagai hal ketuhanan maka yang demikian adalah kufur!
Pemegang ilmu ghaib terdiri daripada dua golongan.
Golongan pertama adalah orang yang terlebih dahulu memasuki bidang pembelajaran
tentang tauhid dan latihan penyucian hati menurut tarekat tasauf. Pembelajaran dan latihan yang mereka lakukan
tidak membuka bidang hakikat. Ini membuat mereka mengerti akan nilai dan
kedudukan ilmu ghaib yang sukar diperolehi itu. Mereka hanya dapat belajar,
melatih diri, kemudian menanti dan terus menanti. Jika Allah s.w.t berkenan
maka dikurniakan sinaran nur yang menerangi hati si murid itu. Si murid itu pun
mengalami dan berpengetahuan tentang hakikat. Pengetahuan yang diperolehi itu
sangat berharga baginya dan dijaganya benar-benar, tidak dibukakannya kepada
orang lain kerana dia tahu yang orang ramai sukar memahami perkara yang telah
dialaminya itu.
Pemegang
ilmu ghaib golongan kedua tidak pula melalui proses pembelajaran dan latihan
seperti golongan pertama. Golongan ini tiba-tiba sahaja dibukakan hakikat
kepada mereka (hanya Allah s.w.t mengetahui mengapa Dia berbuat demikian). Oleh
sebab mereka memperolehinya dengan mudah dan tanpa asas pengetahuan yang kuat,
mereka tidak mengetahui nilai sebenar pengetahuan yang mereka perolehi itu.
Mereka menyangkanya sebagai ilmu biasa. Lantaran mereka memahaminya mereka
menyangka orang lain juga memahaminya. Sebab itu mereka mudah memperkatakan
ilmu tersebut di hadapan orang ramai.
Oleh
sebab ilmu ini tidak dapat dicerita kan
kecuali dengan ibarat, satu daripada dua kemungkinan akan berlaku.
1. Pertama, lantaran orang ramai melihat
latar belakang orang hakikat tadi tidak mempunyai asas agama yang kuat, bukan
orang alim, maka mereka menganggapnya pembohong dan pembawa cerita khayal.
2. Kedua, kemungkinan ada orang yang
mempercayainya tetapi kepercayaan itu tertuju kepada ibarat bukan kepada yang
diibaratkan. Kedua-dua kemungkinan tersebut adalah tidak sihat. Sebab itu
dilarang keras memperkatakan tentang ilmu hakikat kepada bukan ahlinya. Orang
yang membeberkannya dengan mudah disebut orang jahil yang tidak tahu nilai
berlian yang ada padanya.
Nur Sifat Allah s.w.t Menerangi Rahsia hati
DITERANGI-NYA YANG ZAHIR DENGAN CAHAYA ATHAR DAN DITERANGI-NYA RAHSIA HATI DENGAN NUR SIFAT-NYA. OLEH SEBAB ITU TERBENAM CAHAYA TERANG YANG ZAHIR TETAPI TIDAK TERBENAM CAHAYA KALBU DAN SIR (HATI DAN RAHSIA HATI). BERKATA ORANG BIJAK PANDAI : “ MATAHARI SIANG TERBENAM PADA WAKTU MALAM TETAPI MATAHARI HATI TIDAK TERBENAM.”
Makhluk
ini asalnya ‘adam (tidak ada). ‘Adam menerima kewujudan dari kesan perbuatan
Allah s.w.t. Ada perbezaan antara perbuatan dengan kesan perbuatan. Misalnya,
melukis adalah perbuatan dan lukisan adalah kesan perbuatan. Kesan kepada
perbuatan adalah baharu sementara perbuatan pula menunjukkan sifat si pembuat.
Perbuatan tidak berpisah daripada sifat dan sifat tidak berpisah daripada zat
atau diri yang berkenaan. Kesan perbuatan tidak sedikit pun menyamai sifat yang
asli. Kewujudan yang lahir dari kesan perbuatan Allah s.w.t tidak sedikit pun
menyamai sifat Allah s.w.t. Apa sahaja yang mengenai Allah s.w.t, termasuklah
perbuatan-Nya adalah:
ertinya:
Tidak ada sesuatu yang serupa dengan-Nya.
Kewujudan
baharu yang menjadi kesan kepada perbuatan Allah s.w.t dinamakan athar. Alam
semesta adalah athar. Tidak ada dari kalangan athar yang boleh dijadikan
gambaran, ibarat atau lukisan untuk mencerita kan
tentang Pencipta athar. Kewujudan athar hanya boleh dijadikan dalil untuk
menunjukkan Wujud Maha Pencipta. Jika tidak ada tindakan dari Maha Pencipta
tentu tidak ada kewujudan yang menjadi kesan dari tindakan tersebut.
Ahli
ilmu merumuskan wujud alam menjadi bukti wujudnya Tuhan. Alam boleh menjadi
bahan bukti kerana sifatnya yang boleh dilihat dan ada kenyataan mengenainya Ia
menjadi nyata kerana ia diterangi oleh cahaya dan cahaya yang meneranginya
adalah bahagian daripada athar juga. Matahari, bulan dan bintang adalah athar
yang berkeupayaan memberikan cahaya. Sifat athar adalah berubah-ubah, tidak
menetap. Cahaya yang keluar darinya juga berubah-ubah, dari terang kepada malap
dan seterusnya terbenam. Allah s.w.t berfirman:
Dan
demikianlah Kami perlihatkan kepada Nabi Ibrahim kebesaran dan kekuasaan (Kami)
di langit dan di bumi, dan supaya menjadilah ia dari orang-orang yang percaya
dengan sepenuh-penuh yaqin. Maka ketika ia berada pada waktu malam yang gelap,
ia melihat sebuah bintang (bersinar-sinar), lalu ia berkata: “Inikah Tuhanku?”
Kemudian apabila bintang itu terbenam, ia berkata pula: “Aku tidak suka kepada
yang terbenam hilang”. Kemudian apabila dilihatnya bulan terbit (menyinarkan
cahayanya), ia berkata: “Inikah Tuhanku?” Maka setelah bulan itu terbenam,
berkatalah ia: “Demi sesungguhnya, jika aku tidak diberikan petunjuk oleh
Tuhanku, nescaya menjadilah aku dari kaum yang sesat”. Kemudian apabila ia
melihat matahari sedang terbit (menyinarkan cahayanya), berkatalah ia: “Inikah
Tuhanku? Ini lebih besar”. Setelah matahari terbenam, ia berkata pula: “Wahai
kaumku, sesungguhnya aku berlepas diri (bersih) dari apa yang kamu sekutukan
(Allah dengannya). Sesungguhnya aku hadapkan muka dan diriku kepada Allah yang
menciptakan langit dan bumi, sedang aku tetap di atas dasar tauhid dan bukanlah
aku dari orang-orang yang menyengutukan Allah (dengan sesuatu yang lain). (
Ayat 75 – 79 : Surah al-An’aam )
Ibrahim
a.s mencari Tuhan dengan matanya bersuluhkan cahaya-cahaya athar. Beliau a.s
kecewa kerana semua cahaya itu tidak menetap dan tidak bertahan. Lalu beliau
a.s meninggalkan cahaya athar dan menghadapkan hati serta Rahsia hatinya kepada
Maha Pencipta. Baharulah beliau a.s mendapat keyakinan yang teguh kerana cahaya
yang menerangi hati dan Rahsia hatinya tidak berubah, tidak pudar dan tidak
terbenam. Beliau a.s melihat dengan jelas bahawa athar tetap athar, tidak ada
satu pun yang boleh disekutukan atau disifatkan kepada Tuhan.
Kekeliruan
tentang Tuhan terjadi kerana manusia melihat kesan perbuatan Tuhan sebagai
perbuatan, kemudian meletakkan hukum bahawa perbuatan tidak berpisah daripada
sifat dan sifat tidak berpisah daripada zat. Oleh sebab itu perbuatan juga zat.
Jika zat menjadi Tuhan maka perbuatan juga Tuhan dan apa yang terbit dari
perbuatan juga Tuhan. Begitulah kesesatan yang terjadi akibat percubaan melihat
Tuhan dengan suluhan cahaya athar dan menggunakan hukum logik matematik.
Seseorang
haruslah melihat kepada asalnya iaitu ‘adam (tidak wujud). ‘Adam adalah lawan
bagi Wujud. Jika manusia berpaling kepada ‘adam maka dia akan terhijab dari
Wujud Allah s.w.t. Pandangannya akan diliputi oleh athar yang juga datang dari
‘adam. Tidak mungkin manusia menemui jalan yang sebenar jika mereka melalui
jalan yang berdasarkan asal kejadiannya iaitu ‘adam. Tuhan adalah Wujud,
mustahil ‘adam. Wujud-Nya Esa, tidak berbilang sedangkan wujud athar yang dari
‘adam berbilang-bilang. ‘Adam tetap tidak ada walaupun banyak makhluk yang
diciptakan daripadanya. Penciptaan yang demikian tidak menambahkan Wujud. Walau
sebanyak mana pun makhluk yang diciptakan namun, Allah s.w.t tetap Esa. Usaha untuk
menemui keesaan Wujud Allah s.w.t dengan menuruti jalan ‘adam adalah sia-sia.
Kewujudan aspek kedua mestilah disingkap jika Allah s.w.t mahu ditemui.
Kewujudan yang perlu disingkapkan itu adalah yang berhubung dengan Wujud Allah
s.w.t, bukan yang datangnya dari ‘adam. Kewujudan yang berhubung dengan Wujud
Allah s.w.t itu adalah rohani. Firman-Nya:
(Ingatlah peristiwa) tatkala Tuhanmu berfirman kepada
malaikat:
“Sesungguhnya Aku hendak menciptakankan manusia – Adam -dari tanah;
Kemudian apabila Aku sempurnakan kejadiannya, serta Aku tiupkan padanya roh
(ciptaan)-Ku, maka hendaklah kamu sujud kepadanya”.
( Ayat 71 – 72 : Surah Saad )
Katakan: “ Roh itu dari perkara urusan Tuhanku.”
( Ayat
85 : Surah al- Israa’ )
Roh adalah amr
(urusan atau perintah) Allah s.w.t, tidak termasuk dalam golongan yang
diperintah. Malaikat, jin dan lain-lain termasuk dalam golongan yang
diperintah. Roh manusia adalah satu Rahsia Allah s.w.t. Ia dinisbahkan kepada
Allah s.w.t, bukan kepada ‘adam. Pada tahap amr (urusan) Tuhan ia dipanggil Sir
(Rahsia Allah s.w.t), atau Rahsia hati. Pada tahap berkait dengan jasad ia
dinamakan kalbu atau hati. Semua kualiti yang baik adalah berkait dengan toh
dan semua kualiti yang jahat berkait dengan ‘adam. Jika alam maya diterangi
oleh cahaya athar, hati dan rahsia hati yang dinisbahkan kepada roh urusan
Tuhan, diterangi oleh nur sifat Allah s.w.t. Kualiti hati dan rahsia hati
adalah mengenal. Nur sifat Allah s.w.t itulah yang menerangi hati untuk
menyaksikan kepada Tuhannya. Hati orang arifbillah yang diterangi oleh nur
sifat Allah s.w.t tidak lagi dikelirukan oleh cahaya athar dan benda-benda yang
dipamerkan. Mata hati menyaksikan Rububiyah pada segala perkara. Zahirnya sibuk
dengan makhluk, hatinya menyaksikan Rububiyah dan Sirnya (rahsia hati) tidak
berpisah daripada Allah s.w.t walau sedetik pun.
Sir yang menerima
sinaran Nur Sifatullah membawa sifat-sifat yang mencerita kan
tentang Sifat Allah s.w.t yang menyinarinya. Manusia pilihan yang diheret oleh
Sir tersebut akan memakai sifat-sifat yang mencerita kan
hubungannya dengan Allah s.w.t. Nabi Muhammad s.a.w dikenali sebagai
Habiballah; Nabi Isa a.s sebagai Roh Allah; Nabi Musa a.s sebagai Kalim Allah;
Nabi Ibrahim a.s sebagai Khalil Allah.
Manusia yang bukan nabi juga menerima
pimpinan Sir yang menerima sinaran Nur Sifatullah dan dengan yang demikian
mereka dikenali. Abu Bakar dikenali
sebagai as-Siddik dan Hamzah sebagai Singa Allah. Manusia lain pula ada yang
dikenali sebagai Abdul Malik, Abdul Wahab, Abdul Karim, Abdul Latif dan
lain-lain. Hamba-hamba pilihan itu mendapat gelaran yang dihubungkan dengan
Allah s.w.t kerana Sir mereka disinari oleh Nur Sifatullah, sebagai persediaan
buat mereka menanggung amanah Allah s.w.t. Firman-N ya: Dan (ingatkanlah
peristiwa) hamba-hamba Kami:
Nabi Ibrahim dan Nabi Ishaq serta Nabi Ya’aqub,
yang mempunyai kekuatan (melaksanakan taat setianya) dan pandangan yang
mendalam (memahami agamanya). Sesungguhnya Kami telah jadikan mereka suci
bersih dengan sebab satu sifat mereka yang murni, iaitu sifat sentiasa
memperingati negeri akhirat. Dan sesungguhnya mereka di sisi Kami adalah
orang-orang pilihan yang sebaik-baiknya. Dan (ingatkanlah peristiwa) Nabi
Ismail dan Nabi Alyasa’, serta Nabi Zulkifli; dan mereka masing-masing adalah
dari orang-orang yang sebaik-baiknya. ( Ayat 45 – 48 : Surah Saad ) Allah s.w.t
mempersucikan hamba-hamba pilihan-Nya dengan menyinari Sir mereka dengan nur
sifat-Nya dan dengan itu mereka menjadi sebaik-baik hamba yang menjalankan
perintah Allah s.w.t.
Semoga risalah ringkas ini dapat menambahkan satu lagi
perbendaharaan buku atau risalah dalam kutub khannah atau perpustakaan
buku-buku atau risalah-risalah Kesufian atau Tasawuf dalam bahasa Malaysia
untuk mereka yang tidak faham membaca buku-buku atau risalah-risalah Kesufian
dalam bahasa lain.
Mudah-mudahan Allah sentiasa memberi taufik dan hidayah kepada kita
sekalian.
Amin, amin, Ya Rabbal'alamin.
Mudah-mudahan Allah sentiasa memberi taufik dan hidayah kepada k
Amin, amin, Ya Rabbal'alamin.
Di sini kita akan membincangkan tentang ruhul amri
(hati) yakni perbahasan secara diurai dan terperinci tentang perjalanan ruhul tamyiz
atau ruhul
amri
atau qalbun
(hati). Yaitu roh yang membedakan antara
manusia, jin dan malaikat dengan haiwan.
Setelah dikaji
dalam kita b-kita b
Islam, didapati ada bermacam-macam nama atau istilah roh yang diberi oleh
ulama. Bahkan dalam Al Quran kalau kita
lihat ada bermacam-macam nama. Antara yang terkenal ialah roh. Adakalanya ia
dipanggil dengan qalbun - hati, fuaadun - hati sanubari, latifatur-rabbaniah
atau ruhul
amri). Pada orang Melayu ia juga dipanggil hati, nyawa, hati nurani
atau hati sanubari. Tetapi yang terkenalnya adalah roh saja.
Roh yang sedang kita perkatakan ini, kalau dia berperasaan seperti
sedih, gembira, senang, terhibur, marah atau sebagainya, maka ia dipanggil
dengan roh atau hati atau nyawa. Tetapi waktu ia berkehendak, berkemauan atau
merangsang baik sesuatu yang berkehendak itu positif atau negatif, baik atau
buruk, yang dibenarkan atau tidak, yang halal ataupun yang haram, di waktu itu
ia tidak dipanggil roh, hati atau nyawa lagi. Tetapi ia dipanggil nafsu. Kalau
di waktu ia berfikir, mengkaji, menilai, memerhati dan menyelidik, maka ia
dipanggil akal.
Kalau begitu
uraiannya, maka nafsu, roh atau akal ini hakikatnya adalah satu. Ia dipanggil
akal di waktu ia berfikir, mengkaji, menilai, memerhati dan menyelidik. Walhal
bila berperasaan, ia tidak dipanggil akal lagi, sebaliknya ia dipanggil roh
atau hati atau nyawa. Tetapi waktu ia berkehendak, berkemahuan atau merangsang
baik sesuatu yang berkehendak itu positif atau negatif, baik atau buruk, yang
dibenarkan atau tidak, yang halal ataupun yang haram, di waktu itu ia dipanggil
nafsu.
Kalau begitu
walaupun ia mempunyai tiga nama atau tiga istilah tetapi hakikatnya adalah
satu. Benda yang sama juga. Cuma peranannya saja yang tidak sama. Peranan yang
tidak sama itulah yang menjadikan namanya tidak sama atau namanya berlainan.
Untuk mudah difahami begini kiasannya: manusia
bila dia berbohong dinamakan pembohong. Bila
dia menipu dinamakan penipu. Tetapi bila dia mencuri dinamakan pencuri. Bila
dia memimpin dipanggil pemimpin. Din amakan
pembohong, penipu, pencuri dan pemimpin, hakikatnya adalah orang yang sama.
Cuma namanya berbeda bila peranannya bertukar. Kenapa fisik yang sama dapat timbul istilah yang berlainan? Ini karena peranannya tidak sama. Apakah bila
namanya berlainan, orangnya berlainan? Tidak! Orang yang sama juga.
Perlu diingat, bila
kita membicarakan tentang roh ini,
bukannya pula kita hendak mengkaji
hakikat roh atau mengkaji ain ataupun mengkaji hakikat zat roh itu. karena zat
atau hakikat roh itu tidak akan dapat dilihat oleh mata kepala. karena ia
adalah jismullatif), yakni benda halus yang bersifat maknawiah atau
abstrak. Iaitu tidak dapat dilihat oleh mata
kepala tetapi terasa akan adanya. Inilah yang dimaksudkan oleh Allah SWT dalam
firman-Nya:
Maksudnya: “Mereka
bertanya kepada engkau wahai Muhammad tentang roh. Hendaklah engkau katakan
kepada mereka, ‘Roh itu adalah urusan daripada Tuhanku’…” (Al Israk: 85)
Dari ayat ini
dapatlah kita faham bahawa hakikat
roh itu tidak akan dapat dijangkau oleh mata kepala. Zat roh itu tidak akan
dapat difikirkan oleh akal. Kita
tidak tahu bagaimana rupanya. Sebab tidak dapat dilihat oleh mata kepala. Tetapi
terasa oleh hati akan adanya. Maka oleh yang demikian, hakikat roh itu tidak
dapat difikirkan oleh akal bagaimana rupanya, bagaimana bentuknya, berapa tebal
atau panjangnya. Ia tidak dapat dibayangkan. Hanya Allah yang tahu dan tidak
ada makhluk yang tahu.
Walaupun Allah
berkata hakikat roh atau zat roh tidak dapat diketahui dan tidak dapat
dijangkau oleh akal dan mata kepala, namun ada juga ulama-ulama yang berijtihad
tentangnya. Antaranya ialah Imam Malik. Beliau pernah berkata: “Roh manusia itu
sama saja bentuknya dengan jasad lahirnya.”
Kalau diambil
ijtihad Imam Malik itu, artinya rupa roh kita
ialah seperti rupa bentuk badan lahir kita .
Ini juga memberi arti bahawa walaupun Allah berkata roh itu adalah urusan-Nya,
iaitu hakikat roh itu Allah saja yang tahu dan makhluk lain tidak
mengetahuinya, tetapi tidak pula ada larangan dari Allah kalau ada sesiapa yang
ingin berijtihad untuk mengkajinya.
Bagi sesetengah
orang, mungkin Allah beri ilmu yang mendalam tentang hal ini sehingga dia dapat
menjangkaunya. Oleh itu maksud ayat Al Quran yang menyatakan ‘roh itu adalah
urusan Tuhanku’, Allah bermaksud kebanyakan manusia tidak dapat mengetahuinya
tetapi tidak pula menolak kalau ada orang-orang yang tertentu secara khusus
yang Allah beri ilmu tentang hakikat roh ini sehingga dapat menghuraikannya.
Mengikut pendapat
saya boleh jadi juga Imam Malik memperkatakan hakikat roh ini bukan berdasarkan
ijtihadnya saja tetapi juga berdasarkan kasyaf. Kalau berdasarkan ijtihad
tidak mungkin akal beliau dapat menjangkaunya karena roh itu jismullatif
(tubuh halus). Ia adalah hati nurani yang bersifat maknawiah. Diibaratkan
seperti cahaya. Bahkan cahaya, dapat juga dilihat tetapi cahaya yang ini tidak
dapat dilihat atau ia jenis cahaya yang tersembunyi.
Bagaimana pula hendak
diijtihadkan? Ijtihad itu dibuat pada benda-benda yang berketul atau benda yang
dapat dilihat. Benda-benda yang dapat diraba dan dirasa. Tetapi roh, benda yang
tidak dapat diraba, tidak dapat dirasa dan tidak dapat dilihat oleh mata
kepala. Jadi bagaimana hendak diijtihadkan. Begitulah pandangan saya. Wallahu
‘alam.
Oleh itu atas dasar
apakah roh seseorang itu seperti rupa bentuk lahirnya sebagaimana pendapat Imam
Malik itu? Saya berpendapat Allah beri dia (Imam Malik) kasyaf. Allah
perlihatkan roh itu. Roh yang jismullatif itu dibentukkan, dilihatkan
macam rupa diri seseorang itu. Kalau begitu apa yang dimaksudkan oleh Al Quran
bahawa tidak ada orang yang mengetahui hakikat roh itu melainkan Allah saja,
itu adalah untuk orang awam. Manakala bagi orang yang khusus macam Imam Malik
mungkin Allah berita hu padanya
sebagai karamahnya.
Pendapat Imam Malik
ini agak munasabah (masuk akal), boleh diterima dan agak rasional.
Contohnya kita bermimpi melihat
seseorang yang kita tidak pernah
jumpa atau dengan orang yang pernah kita
jumpa sama ada yang masih hidup mahupun sudah mati. Apa yang kita lihat dalam mimpi itu serupa dengan bentuk lahir
orang itu. Sedangkan orang yang kita
lihat dalam mimpi itu rohnya bukan orangnya. Mungkin waktu itu orang tersebut
berada di rumah atau telah berada di alam Barzakh.
Jadi di waktu itu
dia adalah roh. Roh bertemu dengan roh. Tetapi mengapa dalam mimpi kita roh orang itu serupa dengan dirinya? Sedangkan
bukan amri.
Manakala hati hewan
tidak bersifat demikian, maka ia disebut ruhul hayah.
No comments:
Post a Comment