Assalam
mu'alaikum wr wb.
Ingin
sekali saya mencoret sedikit pandangan... sekiranya dalam telahan Para Pembaca
/Tuan/Puan berguna, kita sama-sama praktikkan; sekiranya tidak, mohon
diabaikan... atau keutarakan pembaikan.
Saya
menggunakan Jalan Seremban-K.Pilah setiap hari bekerja semenjak 16 tahun yang
lalu. Petang (lebih kurang jam 6.50 ptg)
semalam(Khamis ) laluan ke Seremban dari Bandar K.Pilah ke Seremban cukup
tenang, sehingga sampai Tanjung Ipoh, diperhatikan kenderaan dari Seremban
sudah mula banyak tetapi masih lancar.
Sampai
saja di jambatan bailey lencungan pertama di Sek Keb Ulu Bendul kenderaan2 dari
Seremban sudah mula beratur and terhenti-henti.
Saya teruskan perjalanan, di jambatan bailey kedua pula kenderaan2 terus
tidak begerak tetapi laluan saya ke Seremban lancar walaupun pelahan. Begitu juga
dengan jambatan bailey ketiga di Jeram Ulu Bendul kenderaan2 terus
terhenti. Kenderaan2 yang terhenti dari
Ulu Bendul tadi sehinggalah ke Petronas Pancor, sepanjang jalan.
Walhal,
saya perhatikan kenderaan dari Seremban tadi, selepas saja Sek Keb Ulu Bendul
tidak pula terhenti-henti, lancar dan tenang sehingga K.Pilah...
Fakta, Komen dan Analisa saya:-
1.
Kebanyakan pemandu terlalu berhati-hati bila saja sampai di ketiga2 jambatan
bailey sementara tadi sehingga ada yang berhenti sebaik2 saja tayar kereta mereka
mencecah lantai besi jambatan yang
kebetulan tinggi sedikit dari paras jalan sebelumnya. Sementelahan di jambatan Jeram Ulu Bendul
yang mana permukaan jalan tidak rata dan berlopak sebelum dan selepas jambatan
tersebut;
2. Sepatutnya perjalanan dari Seremban
(persimpangan Senawang/Lebuhraya LEKAS) ke K.Pilah sejauh 30 km dengan kelajuan
80 km/j yang konsisten akan mengambil masa 22:30 minit;
3.
Dengan adanya 3 jambatan tersebut, 2 lampu isyarat di Tanjung Ipoh dan satu
lagi di persimpangan Ampang Tinggi, saya anggarkan pemandu2 yang teramat
berhati-hati tadi mengambil masa 30 saat
atau lebih untuk melintasi disetiap jambatan manakala 1:30 minit berhenti terus
disetiap lampu isyarat (buat masa ini kita abaikan dua lampu isyarat di Tanjung
Ipoh yang mana jarang berfungsi
disebelah petang dan malam). Jadi kita tambah 30 saat + 30 saat + 30
saat dan tambah 1:30 minit = 3 minit. Tambahkan ke 22:30 = 25:30, inilah waktu
yang sepatutnya diambil untuk memandu dari Seremban ke K.Pilah ( tidak termasuk
memperlahankan kenderaan untuk beri laluan kereta keluar simpang, masuk
simpang, melalui kawasan sekolah dan sebagainya).
Summary:
|
|||
Driving time from Seremban to K.Pilah - 30 km
|
|||
1
|
Travelling at
90km/hr
|
20.00
|
min
|
2
|
Travelling at
80km/hr
|
22.50
|
min
|
3
|
Travelling at
70km/hr
|
25.71
|
min
|
4
|
Travelling at
60km/hr
|
30.00
|
min
|
5
|
Travelling at
50km/hr
|
36.00
|
min
|
4. Oleh kerana ada segelintir pemandu yang
terlalu perlahan atau pun terlalu cermat, maka perangai sebegini (yang menjana
reaksi negatif) akan memperlahankan semua pemandu2 dibelakang mereka. Mereka
ini mungkin tidak sedar yang mereka telah mengakibatkan “chain-reaction effect’
seterusnya kesesakan yang tak sepatutnya berlaku (kecuali ada kemalangan, lori
sarat yang pelahan atau traktor ketika itu).
Pemandu2 semua perlu ingat,
dengan jarak 30 km dari Seremban ke K.Pilah, jalan yang paling sibuk ini hanya boleh
memuatkan sebanyak 6,500 buah kenderaan berukuran purata 4.0 meter panjang
dengan jarak 0.5 meter diantara satu dihadapan dengan yang dibelakang, pada
satu waktu.
Ringkasan Fakta dan
Anggaran
|
|||
1
|
Jarak Seremban -
Kuala Pilah
|
30
|
km
|
2
|
Jangka masa
perjalanan pada kelajuan 80km/jam
|
22.30
|
minit
|
3
|
Jangka masa
perjalanan pada kelajuan 70km/jam
|
25.71
|
minit
|
4
|
Jangka masa
perjalanan pada kelajuan 60km/jam
|
30.00
|
minit
|
5
|
Jangka masa
perjalanan pada kelajuan 50km/jam
|
36.00
|
minit
|
6
|
Bilangan kereta
kalau diatur dari Seremban ke Kuala Pilah
|
6500
|
kereta
|
7
|
Bilangan penduduk
Kuala Pilah & Jempol
|
181,300
|
orang
|
8
|
50% dari jumlah
penduduk tinggal & kerja diluar daerah
|
90,650
|
orang
|
9
|
60% dari mereka
mempunyai kereta
|
54390
|
kereta
|
10
|
Hanya 60% pulang
untuk beraya di kampung pada satu masa
|
32634
|
kereta
|
11
|
Lebihan kereta yang
tidak dapat ditampung pada satu-satu
masa
|
26134
|
kereta
|
5. Manakala, penduduk Kuala Pilah dan Jempol (tidak
termasuk mereka yang pulang ke Triang, Bera dan tempat-tempat lain di Pahang
menggunakan laluan yang sama) dianggarkan seramai 181,300 orang (statistic
2010) yang mana sekurang2 setiap rumah ada 2 orang anggota rumahnya atau lebih
mudah, 50% daripada jumlah penduduk tersebut yang bekerja diluar daerah seperti
di Seremban, Nilai, Port Dickson, Kuala Lumpur, Kelang, Shah Alam dan tempat2
lain. Ini bermakna 90,650 orang yang
tinggal diluar daerah dan kita anggarkan lagi 60% dari mereka itu mempunyai
kereta. Ini diterjemahkan kepada 54,390
kenderaan. Demi untuk berlaku adil bagi
kiraan setepat yang mungkin, kita andaikan hanya 60% daripada yang berkereta
itu pulang menyambut Aidil Adha hari ini, maka jumlah kenderaan yang akan
menggunakan Jalan Seremban – K.Pilah ialah sebanyak 32,634 kenderaan! Dengan jumlah ini, pernah berlaku kesesakan
dari Kuala Pilah sehingga Senawang!
6. Akibatnya, dengan kenderaan sebanyak 32,634
buah (5 kali ganda) dengan jalan yang hanya boleh muatkan 6,500 kenderaan pada
satu masa dan sikap terlalu cermat pemandu menjadikan Jalan Seremban – K.Pilah
sesak setiap hujung minggu dan musim perayaan.
7. Bagaimana untuk mengatasi masalah ini? Selain daripada usaha kerajaan untuk
melebarkan dan meluruskan dari Ulu Bendul ke Kuala Pilah yang mungkin siap 2 -3
tahun lagi, usaha mengelak kesesakan banyak bergantung kepada usaha
Pemandu-pemandu sendiri. Dan Kerajaan
Negeri / Persekutuan perlu rancang dan buat by-pass atau lencongan di Kuala
Pilah supaya kenderaan tidak lagi perlu masuk ke Bandar Kuala Pilah. Ini adalah salah satu punca utama kesesakan.
Waktu
|
Nombor daftar ganjil
|
Nombor daftar genap
|
Anggaran jumlah kenderaan
|
|
5:00
|
Subuh
|
1
|
1,632
|
|
6:00
|
Subuh
|
2
|
1,632
|
|
7:00
|
Pagi
|
3
|
1,632
|
|
8:00
|
Pagi
|
4
|
1,632
|
|
9:00
|
Pagi
|
5
|
1,632
|
|
10:00
|
Pagi
|
6
|
1,632
|
|
11:00
|
Pagi
|
7
|
1,632
|
|
12:00
|
Tengahari
|
8
|
1,632
|
|
13:00
|
Tengahari
|
9
|
1,632
|
|
14:00
|
Petang
|
10
|
1,632
|
|
15:00
|
Petang
|
11
|
1,632
|
|
16:00
|
Petang
|
12
|
1,632
|
|
17:00
|
Petang
|
13
|
1,632
|
|
18:00
|
Petang
|
14
|
1,632
|
|
19:00
|
Senja
|
15
|
1,632
|
|
20:00
|
Malam
|
16
|
1,632
|
|
21:00
|
Malam
|
17
|
1,632
|
|
22:00
|
Malam
|
18
|
1,632
|
|
23:00
|
Malam
|
19
|
1,632
|
|
0:00
|
Malam
|
20
|
1,632
|
|
Jumlah
|
32,640
|
8. Masih ada jalan penyelesaian sementara projek lebarkan jalan di Ulu Bentul
siap sepenuhnya. Kita cuba agihkan
32,634 kereta tadi kepada 20 waktu
perjalanan, sepertimana yang disyorkan oleh Plus di sepanjang Lebuhraya Utara
Selatan.. Kereta yang berdaftar nombor genap (sila lihat bagaimana mengira
nombor pendaftaran dilampiran) kumpulan pertama akan berlepas seawall pukul
5.00 subuh diikuti dengan kereta berdaftar genap berlepas pada pukul 6.00 subuh
dan seterusnya sehingga pukul 12.00 tengahmalam. Kita masih sempat mencubanya
bila kita pulang dari percutian pada Ahad ini.
CONTOH PENGIRAAN NOMBOR GENAP DAN GANJIL
|
|||||||
NAB
|
636
|
6+3+6
|
15
|
15
|
Ganjil
|
||
NBK
|
6335
|
6+3+3+5
|
17
|
17
|
Ganjil
|
||
NCA
|
3546
|
3+5+4+6
|
18
|
18
|
Genap
|
||
NCB
|
6677
|
6+6+7+7
|
26
|
2+6
|
8
|
Genap
|
|
WNT
|
7777
|
7+7+7+7
|
28
|
2+8
|
10
|
Genap
|
|
MY
|
1213
|
1+2+1+3
|
7
|
7
|
Ganjil
|
||
BCW
|
15
|
1+5
|
6
|
6
|
Genap
|
||
BHU
|
9087
|
9+0+8+7
|
24
|
2+4
|
6
|
Genap
|
|
APG
|
3449
|
3+4+4+9
|
20
|
20
|
Genap
|
||
Nota 1: Kiraan sehingga 20
|
|||||||
Nota 2: Untuk menampung sebanyak 32634 kenderaan yang pulang pada
musim perayaan
|
|||||||
9. Bukan sahaja kita cuba kaedah ini waktu
pulang ke KL, Shah Alam atau Nilai Ahad ini sahaja malahan setiap kali ke
pulang ke Kuala Pilah dan Jempol dengan cara agihan waktu perjalanan mengikut nombor
kereta genap dan ganjil, begitu juga bila pulang semula ke KL dan tempat-tempat
lain.
10. InsyaAllah kita cuba Ahad ini….
No comments:
Post a Comment